|

Het HRD Van Speyk opent lustrum VI

Inmiddels is het al 192 jaar geleden dat onze zeeheld zijn boot opofferde voor het Nederlandsche Volk. Gebaseerd op deze daad besloten zes daadkrachtige wedstrijdroeiers dertig jaar geleden de handen ineen te slaan en ons prachtige dispuut op te richten. Na dertig jaar de toon gezet te hebben bevindt het dispuut zich nu in haar zesde lustrum. Het belooft een lustrum te worden waar nog jaren over gesproken gaat worden.

Om de toon van de afgelopen jaren door te zetten is het zesde lustrum geopend op een nog niet eerder vertoond lustrumopeningsgala. De ontvangst van het gala was om vijf uur ‘s middags in kasteel de Berckt te Baarlo. Waar enkele Leeden nog niet helemaal uitgebrakt waren van het vieren van het einde van de tentamens, gingen de eerste borrels alweer snel in ons keelgat. Na twee uur de tijd te hebben gehad om onszelf klaar te maken, sterke verhalen aan te horen en vooral te genieten van de overheerlijke champagne, was het tijd om ons naar de dinerzaal te begeven. Onder het genot van een voor-, hoofd- en nagerecht waarbij, respectievelijk, de voorzitter der Oud-Leeden, de voorzitter der Leeden en een van de Oprichters een speech hebben gehouden was het zichtbaar hoe het dispuut in de afgelopen jaren gegroeid is. Leeden, Oud-Leeden, weeschen en aanhang bij elkaar waren het 108 man. Een aantal dat de toon zet voor de rest van de avond.

Na genoten te hebben van een drie gangen diner, begaf men zich naar de plek waar foto’s gemaakt kon worden voordat de drank te veel invloed zou hebben op de gezichtsuitdrukkingen. Om twaalf uur stipt was het tijd voor de bekendmaking. Door middel van een illuster filmpje was Lustrum VI geopend met als naam, Maatgevend. Het feest barstte hierna los. Optredens van onze eigen Leeden die de zelfgemaakte lustrumnummers zongen was de vonk voor het dynamiet dat de maat van escalatie deed exploderen. Gemotoriseerde voertuigen werden de danszaal in gereden, lichtgevende letters gebrast, een gala van een ander dispuut gecrasht, creatief gemixte drankjes werden gehaald en uiteraard werd de dansvloer zoals op zijn Van Speyks afgebroken. Dit allen nog vier uur lang totdat de lichamen van menig Leeden het begaven en strompelend, al dan niet kruipend, zich richting bed begaven.

‘s Ochtends om negen uur was het dan weer tijd voor de typische na-het-gala gesprekken. Onder genot van een heerlijk ontbijtje, waaronder uiteraard een broodje kroket, was het weer tijd om te puzzelen met stukken gedachtes van de avond ervoor. Terwijl onze lichamen de vorige avond nog aan het verwerken waren schonken onze weeschjes mimosa’s in waar sommige Leeden zich iets meer op verheugde dan de anderen. Een voor een verlieten de Leeden en Oud-Leeden verslagen de locatie, maar wel allemaal met dezelfde gedachte: Lustrum VI is geopend en de maat voor de escalatie van het komende jaar is gegeven.

Opdat het een schitterend jaar mag worden!

Vergelijkbare berichten

  • Novemberschieten 2013

    Tijdens haar vierde en laatste activiteit van het vierde Lustrum bezocht het HRD de Hofstad. Reedsch traditioneel begaf men zich geheel in steyl naar het Haagsche, in de limo inderdaad. Aldaar, in de thuishaven van toch best een aantal OVS’ers, toogde men zich naar Jacht, Skeet en Trapvereniging Waalsdorp. Wegens het grote aantal last-minute aanmeldingen kon niet iedereen direct het hagelgeweer tegen het schoudergewricht plaatsen, maar ach, dan vatte gewon ‘nen bakske, want er valt genoeg bij te praten! Deze aanwas leidde tot een geselscap van 31 man, dus waren er veel kapers op de kust voor het felbegeerde Hertje. Het ervaren deelnemersveld ontliep elkaar nauwelijks, want de meeste scores lagen tussen de 13 en 18 schijven (van de 25). Dit leidde dan ook tot twee oud-leeden met 18 treffers, waarvan Hl. oud-lid Velter met de eer mocht strijken.

    Nadat men weer achter het stuur van de bolides kroop (moet gezegd worden: Volvo is opvallend populair onze oud-leeden) zette men koers richting het centrum, waarbij de Cad zoals altijd veel bekijks trok. Het Haagse Van Kleef wist ons allen, met onze brede kennis van alcoholhoudende dranken, toch nog het nodige bij te brengen en daarnaast hoefde de opmerking dat er ook een roockruimte geen tweede maal gezegd te worden. “Het staat helemaal blauw” heeft deze middag een nieuwe dimensie gekregen, met zoveel kleine roockfabrieken op een paar vierkante meter. Gelukkig voor de gasten na ons zat de garderobe direct naast deze ruimte, waardoor ook zij een aandenken hadden aan ons bezoek!

    Bij de zelfgekroonde “Belg van Den Haag” werd het officiële programma afgesloten, waar men tafelbier voorschotelde (jazeker!) en er met het Geselscap genoten werd van een Bourgondisch mael. Voor het leeuwendeel van de leeden en een aantal fanatieke oud-leeden was het vervolgens tijd om op jacht te gaan naar Jokertje, Sterretje en Barbie. Helaas, of misschien ook niet, zijn wij ze niet tegengekomen. Vele uren later kwam de slede weer aan in het Eindhovensche en kon men uit gaan kijken naar het volgende op de agenda.

    De volgende haven zal, behoudens een bevoorradingspriode rond de thuiswateren van de Residentie rondom de jaarwisseling, het Hongaarse Boedapest zijn, alwaar opnieuw de kolf tegen de schouder wordt gezet. Aldaar maken wij ons vertrouwd met een stukje verfijnde techniek van wijlen Mikhail Kalashnikov.

  • |

    Diesweekend Praag

    Het HRD is 5 februari 2012 negentien jaar geworden en dat moest natuurlijk gevierd worden. Het dispuutsweekend heeft ons dit jaar naar Praag geleid en het was een weekend van vele extremen. Niet alleen was de temperatuur ongekend laag en de nachten kort, maar vooral het nachtleven is daar compleet anders. Zo staat Europa’s grootste discotheek trots naast de Moldau, en heb je vanaf de zes verdiepingen tellende club een prachtig uitzicht op de Gouden Stad.

    Lees meer “Diesweekend Praag”

  • |

    Het weeshuys sluit haar deuren

    Het HRD meldt met grote trots dat Jasper van Dijke, Douwe Hek en Jesse van Welzenes per dinsdag 26 mei 2015 lid zijn geworden bij het HRD Van Speyk. In zware tijden van vele beproevingen, hebben Jasper, Douwe en Jesse zich een waar Van Speyker getoond. Met kracht ende Moet wisten zij de zware stormen en wilde zeeën te bedwingen en hebben ze met visie sturing te geven aan hun galjoen. Vol energie zullen de nieuwe leden samen met de ervaren bemanningsleden het avontuur opzoeken, om zich met het dispuut tot in de hoogste regionen te begeven.

     

  • |

    Bestuurswissel

    Op zondag 11 september heeft het XXIVe bestuur het roer doorgegeven aan haar opvolging, het XXVe bestuur:

    Uit functie verheven zijn:
    Voorzitter: Roel van der Zon
    Secretaris: Tom Uijtdehaag
    Penningmeester: Thomas Hagebols

    Hun taken zijn overgenomen door:
    Voorzitter: Jesse van Welzenes
    Secretaris: Jasper van Dijke
    Penningmeester: Douwe Hek

  • |

    Bestuurswissel

    Op zaterdag 19 september heeft het XXVIIIe bestuur het roer doorgegeven aan haar opvolging, het XXIXe bestuur:

    Uit functie verheven zijn:
    Voorzitter: Levy van Kempen
    Secretaris: Marijn Ritzen
    Penningmeester: Dylan Picus

    Hun taken zijn overgenomen door:
    Voorzitter: Dylan Picus
    Secretaris: Ruben Bulsink
    Penningmeester: Luuk de Bekker

  • |

    Seylvermaeck 2013

    Waar Jan Carel Josephus ooit zijn eerste zeemijlen voer, op de Zuyderzee en vervolgens de Waddenzee, dat is waar het HRD haar 2e Lustrumactiviteit doorbracht. Vanuit de haven van het Friese vasteland, waar eerst op de Doutzens van het prachtige Friesche land werd gejaagd in het pittoreske Harlingen, zette men koers richting de Brandaris, welke zeevaarders voor een aanvaring met Terschelling behoedt.

    Lees meer “Seylvermaeck 2013”